Światowe Forum Ekonomiczne w Davos 2016 i podsumowanie raportu o nowych technologiach – czwarta rewolucja przemysłowa

Pierwszy dzień Światowego Forum Ekonomicznego w Davos i nowy raport o społeczeństwie w dobie digital media. Nowe technologie to jeden z głównych tematów tego wydarzenia.

To podkreślenie, że innowacje technologiczne i cyfryzacja istotnie przyczyniają się do zmiany naszego życia prywatnego i zawodowego. Mówi się o czwartej rewolucji przemysłowej, w której główne skrzypce grają

media – rozrywka – informacja.

(media – entertainment – information, MEI)

Na początek…

Czym są digital media? Produkty i usługi, które wywodzą się z mediów, rozrywki i przemysłu informatycznego i jego podsektorów.

Co obejmują digital media? Platformy cyfrowe (np. strony internetowe i aplikacje), cyfrowe treści (np. tekst, audio, video i obrazy) oraz usługi (np. informacji, rozrywki i komunikacji), które są dostępne i konsumowane przez różne urządzenia cyfrowe.

To podsumowanie najnowszych trendów i poszukiwanie odpowiedzi, dokąd prowadzą nas nowe technologie.

Stajemy się bardziej aktywni.

Nie jesteśmy biernymi odbiorcami, coraz bardziej angażujemy się w cyfrowe narzędzia, usługi, aplikacje i tworzenie treści. Spełniają one potrzeby będące podstawą zachowań społecznych:

  • interakcje społeczne (np. rozmowy, udostępnianie zdjęć i filmów),
  • potrzeba uznania (np. zdobywanie szacunku, wyrażanie siebie),
  • rozrywka (np. relaks, kreatywność),
  • nauka i informacja (np. zdobycie nowych informacji, praktyczne i zaskakujące porady),
  • praca (np. budowanie wizerunku).

Ludzie kochają storytelling

I zawsze kochali. Obecnie, nadążając za nowymi technologiami, zmienił się sposób podawania storytellingu, czyli opowiadania historii. Dzisiaj są nimi szybkie sezony seriali produkcji HBO, kampanie marketingowe jak Google Search: Reunion (w video poniżej ustaw angielskie napisy jeśli nie znasz hindi ;) ), to nawet Twój profil na Instagramie, który tworzy opowiadanie (sprawdź jakie u mnie!).

Pozytywne emocje

Nie dziwi fakt, że najchętniej publikujemy materiały video pełne humoru lub stymulujące głębokie emocje. Co więcej, chętniej udostępniamy video z pozytywnym wpływem na innych, niż ten który spowoduje gniew i lęk.

Konsumpcyjne doświadczenie zbiorowe

Przymierzając się do zakupów, szukamy opinii na temat produktu lub oglądamy video z oceną użytkownika. Na tej podstawie, tworzenie wirtualnej zbiorowej świadomości może przyczyniać się do hamowania indywidualizmu. Im więcej takich informacji przyswajamy, tym bardziej narażamy się na poglądy i opinie, które nie są naszymi własnymi myślami!

Processed with VSCOcam with f2 preset

Krok milowy dla własnych możliwości

Dzisiaj każdy z nas może stworzyć i udostępnić dowolną treść. Możesz być kim chcesz. Pragniesz zostać gwiazdą YouTube’a lub Vine’a?

„To czego nie mogłeś zrobić w najlepszej wytwórni filmowej kilkanaście lat temu, dzisiaj możesz zrobić za darmo”

Być jak niebo i ziemia, czyli jaki poziom prezentujesz w internecie?

To od Ciebie zależy czy będziesz profesjonalistą czy działając pochopnie obniżysz jakość swoich treści. Łatwość tworzenia przyczynia do rozszerzenia się wielu negatywnych zjawisk jak dezinformacja czy zniesławienie. Z drugiej strony użytkownicy są w stanie zapłacić za produkty i usługi, które spełniają ich potrzeby – warto być uczciwym i tworzyć wartościowe treści.

Siła reklamy w internecie

Polska zajęła wysokie miejsce na tle całego świata, jeśli chodzi o liczbę użytkowników blokujących reklamy. To praktyka popularna wśród Millenialsów, którzy zwracają się ku markom obecnym w mediach społecznościowych. Odbiorca w wieku od 16 do 24 jest w stanie najmocniej zaangażować się i śledzić poczynania marki na swoich ulubionych portalach (Facebook pozostaje najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie). Docenia także treści, którym może zaufać – bez ściemy!

Prawo do prywatności

Inwigilacja i prywatność to top temat jeśli chodzi o świat nowych technologii. Skalę zjawiska obrazuje przypadek Google, które usunęło ponad 600 000 adresów URL na wnioski użytkowników powołujących się na prawo do bycia zapomnianym (orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, po 2014 roku).

Zachęcam do poszerzenia tematu w raporcie o szansach i ryzyku tworzenia i udostępniania treści w internecie, Światowe Forum Ekonomiczne, również z 20 stycznia 2016 -> klik.

Dlaczego zmiany idą w tym kierunku?

  1. Chcemy mieć poczucie kontroli.
  2. Nie mamy jasności jak dane są ostatecznie wykorzystane.
  3. Rośnie nasza świadomość w temacie danych osobowych i ich wartości handlowej dla firm.

Społeczeństwo obywatelskie w dobie cyfryzacji

Nowe technologie wznoszą nas na wyżyny komunikowania się między ludźmi. Nawiązywanie interakcji i budowanie społeczności odbywa się

poza granicami czasu, miejsca i kontekstu społecznego.

Sprzyja to aktywności obywatelskiej i skoncentrowaniu uwagi opinii publicznej na dany temat, czego przykładem są platformy pomagające rozwiązywać ludzkie dramaty (change.org, awaaz.org, refugees-welcome.net).

Jest też druga strona medalu, negatywny wpływ na rozwój poznawczy i zachowanie, a czasami wręcz na zdrowie fizyczne i psychiczne.

Jedno jest pewne, to co możemy zrobić to poszerzać swoją wiedzę i budować świadomość wobec nieuniknionej przyszłości z nowymi technologiami.

I nie hejtować!

U źródła o wiele więcej. Warto sprawdzać co dzieje się na Światowym Forum Ekonomicznym.

bez nazwyyyy

Jutro o godzinie 18 relacja live debaty The 21st-Century Dream. Czym inspirują się młode pokolenia na całym świecie? Jak będzie wyglądać rzeczywistość, gdy stery przejmą Millenialsi, generacja Y czy Digital Natives – pokolenie, które nie pamięta życia bez internetu?

Źródło: Digital Media and Society Implications in a Hyperconnected Era, Word Economic Forum, data publikacji: 20 stycznia 2016

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s